تعویض کلید به کلید تاکسی های فرسوده
سخنگوی وزارت صمت گفت: سامانه nnhk.ir از فردا آماده تعویض کلید به کلید ۱۰ هزار خودرو فرسوده تاکسی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، امید قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سامانه nnhk.ir از فردا ۹ اردیبهشت آماده تعویض کلید به کلید ۱۰ هزار خودرو فرسوده تاکسی است.
به گفته سخنگوی وزارت صمت، این سامانه از ۲۶ فروردین ۲۹ هزار سهمیه خودرو فرسوده در قرعه کشیهای قبلی را از مرحله اسقاط تا تحویل خودروی نو ساماندهی کرده است. امسال سرعت جایگزینی خودرو فرسوده شتاب میگیرد.
(۱۴۰۱/۰۹/۰۷) سال گذشته قرار بود ۲۰۰۰ تاکسی نوسازی شود که حدود ۱۰۰۰ تاکسی سمند به مشکل برخورد و به دلیل عدم موافقت اداره استاندارد، پلاکگذاری آنها متوقف ماند که مواردی که اداره استاندارد اعلام کرده بود برطرف و قرار شد این خودروها تحویل رانندگان تاکسی شود. حال قرار است تا تسهیلاتی ۷۰ درصدی براساس وام قرضالحسنه و برمبنای منابع بیت المالی شهری به رانندگان پرداخت شود تا ابتیاع تاکسی های سورن با قیمتی در حدود ۲۷۶ میلیون تومان برای این عده امکان پذیر شود. گفتنی است که اولویت با دارندگان تاکسی های خطی قدیمی پیکان، پراید و روآ خواهد بود.
علی محتشمی پور در خصوص روند نوسازی تاکسیهای فرسوده با بیان اینکه خودروی سمند سورن توانسته تاییدیههای زیست محیطی را برای استفاده به عنوان تاکسی کسب کند، گفت: «ایران خودرو اعلام کرده است که در حال حاضر ۲۰۰۰ دستگاه سورن موجود دارد و ما نیز برنامه ریزیهایی را برای جذب این ۲۰۰۰ خودروی سورن به عنوان تاکسی انجام دادهایم به گونهای که قرار شده است در حوزه تسهیلات، افزایش وام نوسازی تاکسی را داشته باشیم.»
معاون فنی و بهره برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: «تا پایان سال گذشته وامهای نوسازی تاکسی ۹۰ میلیون تومان و با بازپرداخت پنج ساله بود که از طریق صندوق کارآفرینی امید و مبتنی بر تبصره ۱۸ پرداخت میشد، اما امسال با حذف تبصره ۱۸ این مبلغ از دست رفت و قرار شد که فعلا برای این ۲۰۰۰ دستگاه سورن، ۲۰۰۰ فقره تسهیلات از طریق منابع داخلی شهرداری تامین شود و همچنین شاهد افزایش سطح تسهیلات باشیم. به گونهای که حداقل این تسهیلات ۷۰ درصد قیمت نهایی خودرو را پوشش دهد. قرار است تسهیلات به صورت قرضالحسنه و از منابع شهری که بیتالمال است، پرداخت شود دیگر قرار نیست رویه نوسازی گذشته تکرار شود. یعنی به صورت یکنواخت به هر راننده تاکسی این تسهیلات تخصیص داده شود.»
اولویت دریافت وام نوسازی تاکسی فرسوده
وی در مورد نحوه تخصیص این تسهیلات نوسازی، توضیح داد: «رانندگان تاکسیهای فرسوده بر اساس فاکتورهای مشخص انتخاب میشوند که بر این اساس نوع کاربری، نوع خودرو و مدل تولید و مدل خودرو ملاک عمل است. به گونهای که تاکسیهای خطی در اولویت قرار دارند و تاکسیهای قدیمیتر همچون پیکان، پراید، روآ نسبت به سمند در اولویت نوسازی قرار دارند و تاکسیهای تولیدی تا سال ۸۷ در اولویت اول هستند و بسته به سال تولید در اولویتهای بعدی نوسازی قرار میگیرند. همچنین، اطلاعات تاکسیرانان متقاضی نوسازی احصا شده و به شرط توان تأمین مابه التفاوت تسهیلات بانکی با قیمت خودرو، در رنکینگ قرار میگیرند و آنهایی که امتیاز بالاتری کسب کنند در اولویت تخصیص تسهیلات نوسازی قرار میگیرند.»
مبلغ وام تاکسی فرسوده چقدر است؟
وی در مورد قیمت نهایی سورن، گفت: «قیمت اعلامی ۲۷۶ میلیون تومان بوده است اما تا زمانی که بر روی سامانه نوسازی قیمت نهایی مشخص نشود ملاک عمل ما نیست و این در حالیست که ۷۰ درصد این مبلغ قرار است به صورت تسهیلات به رانندگان تاکسیهای فرسوده متقاضی نوسازی اختصاص داده شود که به زودی تفاهمنامه آن امضاء شده و ساز و کارها مشخص میشود.»